استمرار فعالیت یادگیری رسمی در خانه مبتنی بر چرخش های تحول آفرین در شرایط خاص انتشار ویروس کرونای جدید در کشور

 

هنر مدیریت های بهره ور شناخت درست از مسایل و رخدادها و چالش های پیش رو و تبدیل تهدید های حاصله به فرصت افرینی برای کارآیی خوب و اثربخش مناسب یعنی  انجام کار درست متناسب با شرایط و مقتضیات در اختیار با روش های خلاق و نوآورانه می باشد. رخداد نامیمون انتشار ویروس کرونای جدید یکی از چالش سنگین هر کشوری بوده که بواسطه ناشناخته بودن این پدیده و چگونگی تاثیر و تاثر آن، نیازمند مراقبت های جدی بهداشت فردی و اجتماعی می باشد که در کنار محاسن خوب رعایت بهداشت فردی  در سلامت عمومی که جامعه مفید می باشد ولی بواسطه شیوع این بیماری تعطیلی کسب و کار ها و مراکز علمی و آموزشی و پژوهشی بویژه مدارس  را بدنبال دارد که خود تهدید بسیار سنگین برای نظام اموزشی و آسیب پذیری اوقات در اختیار دانش آموز در منزل می باشد

عدم حضور دانش آموزان در مدارس و مکان ورزشی و . سبب شده تا بیشتر اوقات آنان در استفاده از فضای مجازی و دیدن فیلم برنامه های تلویزیونی سپری شود  در صورت عدم مدیریت این فرصت در اختیار مشکلات جدی آموزشی و تربیتی را در پی خواهد داشت.  لذا  بر آموزش و پرورش ( همه ارکان تا مدرسه ) معلم و خانواده تکلیف هست تا از منظر ایفای مسئولیت اجتماعی و رسالت تربیتی از روش های متنوع و موثر بر بستر رسانه های الکترونیکی و دیداری و شنیداری فرآیند یادگیری رسمی را استمرار داده و بسترهای لازم برای مشارکت فعال و سازنده و بهره مندی دانش آموز در این شرایط را مهیا سازند. خوش بختانه در ارکان سند تحول از مبانی تفکری و فلسفی تا راهکارهای اجرایی پیش بینی های کمک کننده دیده شده است که مهمترین ان توجه عملی و اقدام اثربخش در راستای چرخش های تحول افرین می باشد . چرخش های تحول آفرین و واژگان مرتبط با آن در مفاد سند تحول بینادین آموزش و پرورش از قوت های است که نیازمند تبیین و تامل بیشتر و برنامه ریزی متناسب و تمهید سازی لازم برای اقدام و عمل اثربخش و کارا  با استفاده شیوه ها و روش های نوین و خلاق در تربیت و فرآیند یادگیری رسمی مبتنی بر برنامه درسی ملی می باشد. رکن این چرخش های تحول افرین در میدان عمل توجه به مدرسه، معلم، دانش آموز، خانواده، محتوا، رسانه و زمان یادگیری می باشد. در این نگاه  و رویکرد تحولی چرخش اساسی برای " مکان یادگیری از کلاس درس به محیط ها و موقعیت های یادگیری متنوع"، "معلم از آموزش دهنده به مربی، اسوه ف راهبر، مشاور و تسهیل کننده یادگیری "، "دانش آموز از یادگیرنده منفعل به فراگیر فعال، تربیت پذیر و جستجوگر و پرسشگر فعال "، "خانواده از نقش تامین کننده  و پشتیبان به رکن سهیم و موثر در فرآیند تربیت"، "محتوا  و رسانه  از انحصار کتاب درسی به برنامه محوری، منایع یادگیری و بسته اموزشی بر بستر رسانه های متنوع"، "زمان یادگیری از ساعت رسمی کلاسی به یادگیری در هر زمان همه جا حاضر"  می باشد . بعنوان مسئولیت اجتماعی حقیقی و حقوقی برای کمک به برون از شرایط تهدیدی فضای انتشار ویروس کرونای جدید و فرصت سازی آن فعالسازی اوقات رسمی یادگیری در خانه " طرح کلاس در خانه تداوم یادگیری رسمی با نهضت ملی تدریس معلم بر بستر فضای مجازی سلامت و پویا " را پیشنهاد می دارم تا ضمن انگیزه بخشی و هدفمند نمودن استفاده از ظرفیت های در اختیار تمرین ملی در مقابله با شرایط و دست یابی به اهداف قصد شده در در چرخش های تحول افرین را تجربه عملی داشته باشیم .

برای این طرح می توانید از 

رایاد کمک بگیرید.

منبع:

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها